|
Formy pomocy
OFERTA PRACY DLA DZIECI I MŁODZIEŻY W ROKU SZKOLNYM 2018/2019
1. Pomoc indywidualna:
- diagnoza,
- orzecznictwo,
- porady, konsultacje,
- terapia,
- interwencja kryzysowa,
- pomoc w wyborze szkoły,
- mediacje
2. Pomoc grupowa:
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
(godziny do uzgodnienia z terapeutą),
- zajęcia z orientacji zawodowej w szkołach,
- program profilaktyczny UNPLUGGED (w wybranych szkołach),
- program wczesnej interwencji wobec młodzieży używającej środków psychoaktywnych FRED,
- warsztaty umiejętności uczenia się (zajęcia w szkołach, placówkach - wg. zgłoszeń),
- zajęcia z klasami według potrzeb szkoły lub placówki.
Uwaga:
Treść oferty można również pobrać tutaj: w formacie Word Office*
lub w formacie PDF Adobe*
OFERTA PRACY DLA RODZICÓW I NAUCZYCIELI W ROKU SZKOLNYM 2018/2019
Dla rodziców:
1. Pomoc indywidualna:
- diagnoza, orzecznictwo dla ich dzieci,
- porady, konsultacje (psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne - rejestracja telefoniczna lub osobista),
- mediacje (rodzic - dziecko, rodzic - rodzic, rodzic - nauczyciel, rejestracja telefoniczna, lub osobista),
- interwencja kryzysowa (zdarzenia losowe lub traumatyczne - według zgłoszeń),
- punkt konsultacyjny dla rodziców dzieci eksperymentujących ze środkami psychoaktywnymi, zagrożonych uzależnieniem lub uzależnionych (rejestracja telefoniczna lub osobista),
2. Pomoc grupowa:
- szkoła dla rodziców (warsztaty)
10 spotkań po 3 godz. (nabór telefoniczny lub osobiście, termin i godziny zostaną podane
po zamknięciu naboru),
- rodzeństwo bez rywalizacji - cd dla absolwentów I części szkoły dla rodziców,
- szkoła dla rodziców gimnazjalistów - około 10 spotkań po 2 godz. (nabór telefoniczny lub osobiście, o rozpoczęciu
grupa zostanie poinformowana po zamknięciu naboru),
- grupa dla rodziców dzieci z nadpobudliwością i ADHD - cykl 5 spotkań (nabór telefoniczny lub osobisty - rozpoczęcie zajęć
po zamknięciu grupy, chętni zostaną poinformowani o terminie),
- pogadanki - według potrzeb szkół i placówek.
Dla nauczycieli:
1. Pomoc indywidualna:
- porady, konsultacje,
- doradztwo w zakresie pracy z uczniem ze SPE - (rejestracja telefoniczna lub osobista),
- obserwacja dzieci w szkole lub placówce (zwłaszcza przedszkola, klasy 0 - zgodnie z umówionym terminem),
- współpraca w rozpoznawaniu u uczniów ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się w klasach
1 - 3 (pomoc w diagnostyce, badania przesiewowe w niektórych szkołach).
2. Pomoc grupowa: (według zgłoszeń, umówionych terminów)
- udział w radach pedagogicznych szkoleniowych, zespołach samokształceniowych między innymi tematyka:
- "Strategie radzenia sobie z klasą" (warsztaty),
- "Jak przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu?" (warsztaty),
-
"Jak rozpoznawać u uczniów klas 1 - 3 ryzyko wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się" (warsztaty),
-
"Metoda konstruktywnej konfrontacji" (warsztaty),
-
"Mowa pisana a nauka ortografii" (warsztaty dla polonistów kl. IV SP),
- grupa Balinta - grupa wsparcia poznawczego i emocjonalnego dla nauczycieli, wychowawców, pedagogów, psychologów -
doskonalenie relacji z trudnymi uczniami, radzenia sobie z trudnościami zawodowymi (nabór telefoniczny lub osobisty,
rozpoczęcie po zamknięciu naboru, zainteresowani zostaną poinformowani),
- współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizowaniu IPET.
- współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu i organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- wsparcie merytoryczne nauczycielom, wychowawcom oraz specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- działalność informacyjna (strona internetowa, konferencje, ulotki, itp.).
Uwaga:
Treść oferty można również pobrać tutaj: w formacie Word Office*
lub w formacie PDF Adobe*
PROSIMY RÓWNIEŻ O ZAPOZNANIE SIĘ Z KONCEPCJĄ PRACY PORADNI
W LATACH 2013-2018
Linki do wymienionych wyżej materiałów:
w formacie Word Office*
oraz w formacie PDF Adobe*
* Wszystkie nazwy i znaki handlowe użyte w powyższym tekście są zastrzeżonymi
dla ich właścicieli i zostały użyte wyłącznie w celu identyfikacji.
PROGRAM WZMACNIANIA RODZINY
Jest rekomendowany, jako "DOBRA PRAKTYKA" przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii (KBPN), Polską Agencję ds.Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA) i Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE).
Jest programem z zakresu profilaktyki uniwersalnej i jego celem jest ograniczenie picia alkoholu i używania narkotyków przez młodzież w wieku od 10 do 14 lat.
Cel ten jest osiągany poprzez rozwijanie zdolności wychowawczych i sprawowania kontroli przez rodziców, udoskonalanie umiejętności interpersonalnych i indywidualnych wśród nastolatków oraz wzmacnianie więzi w rodzinie.
Zajęcia są prowadzone w grupach 7-12 rodzin (rodzice/opiekunowie i dzieci w wieku 10-14 lat), w trakcie siedmiu 2-godzinnych sesji, z możliwością przeprowadzenia czterech sesji uzupełniających, po zakończeniu programu podstawowego.
Cotygodniowe spotkania dzielą się na dwie części. Podczas pierwszej z nich dzieci i rodzice (pod okiem trenerów) pracują osobno; druga część jest wspólna dla obu grup. Praca rodziców opiera się na materiale filmowym.
W grupie dzieci i młodzieży przeważają formy aktywne, a film stanowi materiał wyjściowy do dyskusji lub zadania dla grupy.
W sesji wspólnej dla obu grup przeważają zadania zachęcające do współdziałania i pozytywnej rywalizacji. Ich treści koncentrują się wokół umiejętności wychowawczych i interpersonalnych.
WAŻNE:
ZAPISY: indywidualnie lub telefonicznie (tel. 91 578 46 93)
w SEKRETARIACIE Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Stargardzie, ul. Plac Majdanek 7 A.
Należy podać:
1.Nazwisko i imię uczestników oraz telefon kontaktowy.
2.Termin realizacji: Środy w październiku i listopadzie (po zebraniu grupy) w godzinach popołudniowych ustalonych z uczestnikami.
Nie wszyscy młodzi ludzie traktują narkotyki lub alkohol jak coś szkodliwego. Eksperymentowanie z narkotykami staje się coraz powszechniejsze, co szczególnie w okresie dora-stania może okazać się niebezpieczne. Pomimo że większość młodych osób po pewnym czasie wykazuje tendencje do zaprzestania używania narkotyków, to i tak dla wielu z nich "przygoda" z narkotykami może zakończyć się uzależnieniem.
Co to jest FRED GOES NET?
Fred goes net jest programem wczesnej interwencji profilaktycznej w związku z używaniem środków psychoaktywnych przez młode osoby. Program jest rekomendowany przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii.
Fred goes net to działanie wczesne, możliwie szybko po pierwszej konsumpcji, aby w odpo-wiednim czasie zrealizować cele profilaktyczne i nie dopuścić do eskalacji używania narkotyków.
Fred goes net to działanie krótkoterminowe i adekwatne. Jego forma ma być atrakcyjna i akceptowalna przez grupę docelową. Krótka interwencja jest alternatywą dla braku leczenia lub leczenia o intensywniejszym przebiegu. Program zakłada, że używanie substancji powinno skutkować odpowiednim i natychmiastowym działaniem zaradczym. Składa się na nie rozmowa kwalifikacyjna oraz 8-godzinny cykl zajęć grupowych. Uczestnik ma możliwość spojrzenia na problematykę używania narkotyków i alkoholu z innej niż jego dotychczasowa perspektywy.
W jakim celu?
Głównym celem programu Fred goes net jest ograniczenie ryzyka rozwoju uzależnienia poprzez zapobieganie eskalacji używania alkoholu, narkotyków, dopalaczy oraz innych środków odurzających i psychoaktywnych używanych przez młodzież.
Dla kogo jest FRED GOES NET?
Program kierowany jest do ludzi młodych w wieku od 14 do 21 lat, którzy z powodu zażywania substancji psychoaktywnych naruszyli normy społeczne i którzy sami nie zwrócili się jeszcze o pomoc. Będą to zarówno osoby eksperymentujące, używajšce szkodliwie, należące do grupy wysokiego ryzyka, przyłapane na używaniu narkotyków lub alkoholu. Generalnie chodzi o osoby, które mają za sobš kontakt z narkotykami czy z alkoholem, ale nie są jeszcze od tych substancji uzależnione. Program Fred goes net jest pomocnym narzędziem dla osób, które w swojej codziennej pracy zawodowej (m.in. nauczyciele, pedagodzy, kuratorzy, prokuratorzy, policja, straż miejska) stykają się z problemem używania narkotyków przez młodzież. Aby tak się stało wystarczy skontaktować się z realizatorami programu. Naszym zadaniem będzie rozmowa z każdš osobą, która zostanie do nas skierowana. Stanowi to wstęp do udziału w programie Fred goes net. Jeśli w wyniku rozmowy kwalifikacyjnej okaże się, że program nie odpowiada potrzebom osoby skierowanej (na przykład z uwagi na uzależnienie) zachęcimy ją do udziału w odpowiednim programie terapeutycznym.
Jak trafić do FRED GOES NET?
Kandydaci do programu mogš być kierowani z różnych instytucji (szkoła, sąd, prokuratura, policja czy straż miejska, itp.) i przez różne osoby prywatne (rodzice, opiekunowie prawni). Do programu można zgłosić się także samemu. W zależności od sytuacji młodej osoby skierowanie może mieć charakter dobrowolny lub opierać się na oficjalnym nakazie. To ostatnie nie oznacza umieszczania młodego człowieka w programie na siłę i wbrew niemu, ale wiąże się z dopilnowaniem jego uczestnictwa. Należy podkreślić, iż odpowiedzialność za samego siebie oznacza, że to od osoby zależy czy weźmie udział w programie Fred goes net. My możemy jej pomóc w decyzji podkreślajšc korzyści związane z udziałem w programie. Udział w programie jest bezpłatny. Nie potrzebne jest również ubezpieczenie zdrowotne.
Co daje udział w FRED GOES NET?
Młoda osoba, która eksperymentuje z narkotykami bądź sięga po alkohol, dość szybko zaczyna dowiadczać negatywnych tego konsekwencji: pojawiają się problemy z prawem, konflikty w domu, kłopoty w szkole lub w pracy.
Udział w programie:
- poszerza wiedzę na temat szkodliwości używania substancji psychoaktywnych;
- pozwala krytycznie spojrzeć na własne używanie narkotyków;
- wiąże się z pomyślnymi dla uczestnika korzyściami (np. możliwością umorzenia postępowania karnego, łagodniejszych
działań dyscyplinarnych czy mniejszych sankcji w szkole lub w pracy).
W celu uzyskania bliższych informacji zapraszamy do kontaktu z realizatorami.
WAŻNE:
ZAPISY: indywidualnie lub telefonicznie (tel. 91 578 49 93) w SEKRETARIACIE Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
w Stargardzie, ul. Plac Majdanek 7A.
Należy podać dane:
1.Osoba kierująca - szkoła, pedagog lub psycholog, rodzice.
2.Telefon kontaktowy osoby kierującej.
3.Nazwisko i imię uczestnika programu.
4.Wiek uczestnika programu (w przypadku nieletniego - zgoda rodzica
i telefon kontaktowy rodzica).
KONSULTACJE
W celu ułatwienia dostępu do specjalistów poradnia uruchamia konsultacje w niżej podanych dniach i godzinach.
Uwaga: Do wszystkich specjalistów należy wcześniej zarejestrować się telefonicznie lub osobiście w sekretariacie
poradni (tel. 91 578 4693).
Na konsultację przychodzi rodzic bez dziecka. Rodzic przynosi książeczkę zdrowia dziecka oraz wszelką dokumentację medyczną na temat dziecka, jaką posiada. Jeśli ma - przynosi również opinię ze szkoły lub przedszkola.
1. Problemy dydaktyczne i wychowawcze wieku przedszkolnego (dzieci do 5 roku życia).
- gabinet nr 3 na parterze.
Anna Dębczak - psycholog
poniedziałki, godz. 12.15 - 15.30.
Halina Orzechowska - pedagog, poniedziałki, godz. 12.15 - 15.30.
2. Problemy dydaktyczne i wychowawcze uczniów klasy 0 i I szkoły podstawowej.
- gabinet nr 4 na parterze.
Elżbieta Boczar - psycholog, poniedziałki, godz. 16.00 - 17.00
Grażyna Liszka - pedagog,
poniedziałki, godz. 15.00 - 16.00.
3. Problemy dydaktyczne i wychowawcze uczniów klas II-III szkoły podstawowej - gabinet nr 20, I piętro.
Agnieszka Nowak-Zamołojk pedagog i psycholog, - zwolnienie lekarskie.
Małgorzata Maciejewska-Świeży - psycholog, czwartki, godz. 12.30 - 13.30.
4. Problemy dydaktyczne i wychowawcze uczniów klas II - III szkoły podstawowej
- gabinet nr 19, I piętro.
Dominika Markowska-Orlińska - psycholog, piątki, godz. 11.30 - 12.30
Celina Jadacka - pedagog, środy, czwartki, godz. 14.30 - 15.30.
5. Problemy dydaktyczne i wychowawcze uczniów klas IV - VI szkoły podstawowej
- gabinet nr 16, I piętro.
Małgorzata Szałańska - pedagog, wtorki, godz. 14.30 - 15.30.
Ewa Radoń - psycholog, środy, godz. 8.00 - 9/00.
6. Problemy dydaktyczne i wychowawcze uczniów klas IV - VI szkoły podstawowej
- gabinet nr 17, I piętro.
Ewa Bodnar - pedagog, poniedziałki, godz. 14.30 - 15.30.
Piotr Jarząbek - psycholog, środy, godz. 14.30 - 15.30.
7. Problemy dydaktyczne i wychowawcze uczniów od klasy VII - VIII szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych
- gabinet nr 15, I piętro.
Anna Klinik - psycholog, piątki, godz. 8.00 - 9.00.
8. Problemy dydaktyczne i wychowawcze związane z podejrzeniem o używanie środków psychoaktywnych
(zagrożenia uzależnieniem) uczniów klas VI-VIII szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych
- gabinet nr 15, I piętro.
Elżbieta Stefaniak - pedagog, poniedziałki, godz. 10.00 - 11.00.
9. Porady logopedyczne dla wszystkich uczniów - gabinet 21 na I piętrze.
Małgorzata Brudnicka - logopeda, środy, godz. 12.15 - 15.30.
10. Porady logopedyczne dla wszystkich uczniów - gabinet 22 na I piętrze.
Irena Pawlonka - logopeda, poniedziałki, godz. 12.30 - 15.30.
11. Porady zawodoznawcze - gabinet nr 14, I piętro
Ewa Cybulska - pedagog, czwartki, godz. 10.00 - 11.00.
Także inne porady dydaktyczno-wychowawcze dla uczniów klas III-VIII w dniach i godzinach, jak wyżej.
Uprzejmie proszę o rozpowszechnienie powyższych informacji wśród nauczycieli oraz rodziców
dyrektor poradni - Urszula Lewtak, psycholog
|